Gå til hovedindhold

Børnehuset Glentebo

Et godt børnemiljø, hvor alle føler sig velkommen og inviteret ind i fællesskabet

Indhold

    Velkommen hos Børnehuset Glentebo

    Vores fineste opgave er at hjælpe børnene til at udvikle tro på sig selv og mod til at mestre livet

    Vi har et aktivt læringssyn med fokus på udvikling, leg, læring, trivsel, relationer, samspil og fællesskab. Vi lægger vægt på, at alle børn mødes med anerkendelse, tryghed, omsorg og mulighed for at danne et stærkt selvværd, selvtillid og gode relationer. Børnene inviteres til at være aktivt deltagende i hverdagslivets mange gøremål. Når børnene inddrages, opmuntres, guides og udfordres skaber vi mulighed for en oplevelse af at ”kan selv” og ”vil selv.” Dermed udvikles barnets selvværd. Børnene bliver selvstændige og lærer at mestre udfordringerne i deres liv.

    Stolte traditioner og en meget engageret forældregruppe 

    Vi er et Børnehus med mange stolte traditioner. Vi har en meget engageret forældregruppe, der sammen med medarbejdere og børn er medskabere af et godt børnemiljø.

    Tydelige læringsmiljøer

    I Glentebo tager indretningen afsæt i det fysiske, psykiske og æstetiske læringsmiljø. Vi skaber mange rum i rummet både ude og inde. Vores legeplads er indrettet primært med legeredskaber af naturmaterialer, og der er mulighed for leg, der både kræver ro og stor fysisk plads. Vi er ude i al slags vejr. Vi har stor fokus på børn og bevægelse, vi etablerer tit motorikbaner og bruger legepladser og idrætshallerne i nærmiljøet.

    Vi åbner kl. 6.00, hvor de børn, der møder før 06.45 kan få lidt morgengrød. I vuggestuen samles vi på egne stuer, typisk når klokken er 7.30. I børnehaven går Solsortene ind på egen stue, når klokken er 7. 30. Fasanerne og Ørnene kan frit vælge om de vil lege hos Ørnene eller hos Fasanerne frem til kl. 9, hvor vi er i egne grupper frem til kl. 12. Her holder vi samling, får en lille frugt eller grøntsags snack og laver aktiviteter. Afhængig af vejr og vind går vi måske på legepladsen, i vores alrum eller deler os op i forskellige aktiviteter. Vi har stuedage tirsdag, onsdag og torsdag, hvor vi kan arbejde med forskellige temaer som f.eks. trafik, insekter, hvor bor jeg, osv. I grupperne arbejder vi med at børnene tilegner sig ny viden og opbygger sociale og sproglige kompetencer.

    Vi samles igen til frokost, hvor vi spiser vores madpakker hjemmefra. Vi har stort fokus på at måltidet skal være hyggeligt og at børnene konverserer med hinanden og lytter på hinandens fortællinger. Derudover hjælper alle så vidt muligt til med at dække bord og rydde af. Vi inddrager børnene så meget som muligt, så de selv får lov til at hælde op eller tage selv, så de får en oplevelse af at bidrage og mestre selv.

    Børnehavebørnene og de vuggestuebørn, der er så store at middagsluren ikke er et behov, går gerne på legepladsen, hvor der er mulighed for at køre på cykel, bygge sandfigurer og gynge. Vi er ude i al slags vejr.  

    Senere på eftermiddagen samles vi igen til eftermiddagsmad, som oftest består af noget frugt, lidt brød eller lignende. Herefter er der mulighed for fri leg, enten inde eller ude. Når forældre kommer for at hente, fortæller vi hvordan dagen har været, og vi siger på gensyn til i morgen.  

    Skal du vælge daginstitution til dit barn?

    Du er altid velkommen til at kontakte os, så I kan komme forbi og få en rundvisning en dag kl. 12 og høre mere om vores hus og værdier. Vi glæder os til at møde jer.

    Når dit barn har fået plads hos os

    Hvis dit barn netop har fået plads i Børnehuset Glentebo, har du sikkert mange spørgsmål. Vi glæder os til at lære jer at kende, og vi gør alt for at dit barn får en god start hos os.

    Når du har fået en plads hos os, så er du meget velkommen til at kontakte os, så I kan komme på besøg og få en rundvisning. Når du kontakter os, inviterer vi til en opstartssamtale, så vi kan snakke om alt det, der er vigtigt for at dit barn og hvordan vi får skabt en god start. Vi lægger stor vægt på et tillidsfuldt og åbent samarbejde. I kender jeres barn bedst, og derfor er den gode dialog med jer vigtig i forhold til jeres barns udvikling. Til samtalen fortæller vi om hverdagen, vores værdier og vi stiller spørgsmål om barnets første tid, vaner og rutiner. Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os. Du kan også læse mere i vores velkomstfolder.

    Kontakt os 

    Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har nogle spørgsmål eller gerne vil besøge os.

    Børnehuset Glentebo
    Adresse: Glentemosen 15
    Leder: Anette Hegelund Dalsgaard
    Mail: glentebo@brondby.dk


    Hovedtelefonnummer: 4328 3684
    Svalerne: 2911 0271
    Musvitterne: 2911 2313
    Stærene: 2372 5368
    Solsortene: 2911 4575
    Fasanerne: 2911 3176
    Ørnene: 2911 2532

     


    Personale og struktur 

    Vi har ca. 36 vuggestue- og ca. 48 børnehavebørn. Som vuggestuebarn starter man hos Svalerne, Musvitterne eller Stærene. Der er op til 4 medarbejdere tilknyttet hver stue. Vi har mange aktiviteter på tværs. På den måde tilrettelægges og gennemføres aktiviteterne med udgangspunkt i børnenes alder, relationer og udviklingstrin. Når børnene er 2,8 år kan de principielt komme i børnehave, men vi vurderer altid tidspunktet ud fra et bredt perspektiv baseret på alder, tarv, udvikling og relationer, og vores mål er den bedst mulige overgang for barnet. Barnet kan derfor komme fra vuggestue til børnehaven både før og efter det fyldte 2,8 år.

    Børnehaven er vi tre aldersopdelte grupper: De yngste hos Solsortene, de mellemste hos Fasanerne, de ældste hos Ørnene. Børnene er i disse grupper fra ca. kl. 9 til 12. På den måde tilgodeser vi børnenes forskellige udviklingsbehov og relations-dannelse. Inden kl. 9 og fra kl.12 leger børnene på tværs af grupperne og vi spiser eftermiddagssnack sammen. Derved får de yngste børnehavebørn mulighed for at spejle sig i de ældre børn og de ældre børn muligheden for at opleve at være de store og gode rollemodeller ligesom børnene får mulighed for at udvikle mange tværgående relationer, der kan være til glæde for dem også i fritids-, skole og kulturelle sammenhænge.

     


    Måltider

    Forældrebestyrelsen har besluttet, at børnene medbringer egen frokost. Denne beslutning er gældende frem til 31.12.24, hvorefter den igen skal drøftes.

    Vi serverer morgengrød fra kl. 06.30-06.45.

    I vuggestuen er der et lille snackmåltid med lidt frugt/grønt Kl. 8.30 og i børnehaven kl. 9. Vi spiser madpakker kl. 10.30 i vuggestuen og kl. 11.00 i børnehaven.

    Senere på eftermiddagen samles vi igen til eftermiddagsmad, som oftest består af frugt, lidt brød eller lignende.

    Vi serverer så vidt muligt økologisk mad og mælk.

    Til fødselsdage kan barnet dele en ting ud til hvert barn. I vuggestuen deles der ikke slik ud, men gerne en hjemmebagt bolle, el. lign. I børnehaven deles der gerne figenstænger, en bolle eller et stk. kage ud. Uddeling skal altid aftales med personalet på forhånd.

    Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

    I læreplanen kan du b la. læse om vores pædagogiske grundlag, vores børnesyn, hvordan vi samarbejder med forældre og det pædagogiske læringsmiljø

    Læs mere om hvordan vi arbejder i den pædagogiske læreplan (PDF)

    Læs evalueringen af arbejdet med den pædagogiske læreplan 2023 (PDF)

    For at sikre børn kvalitet og en god udvikling i kommunens dagtilbud fører pædagogiske konsulenter tilsyn i alle dagtilbud. Tilsynets funktion er at sikre, at dagtilbuddet overholder lovgivningen samt de kommunale retningslinjer og beslutninger.

    Alle dagtilbud får mindst et uanmeldt tilsynsbesøg fra den pædagogiske konsulent hvert andet år og eventuelt flere efter behov. Tilsynet er efterfulgt af en skriftlig tilsynsrapport og eventuelle påbud, anbefalinger samt ledelsesopfølgning og konsulentunderstøttelse til videreudvikling af det enkelte dagtilbud. I forbindelse med tilsynet udarbejder hvert børnehus også en handleplan for det pædagogiske læringsmiljø. 

    Se den seneste tilsynsrapport for Børnehuset Glentebo (2023)

    Se handleplan for læringsmiljøet (Pædagogisk tilsyn 2023)

    Læringsarena med plads til bevægelse, insekthotel og krydderurter

    Vores legeplads er en stor lege- og læringsarena med plads til at øve de 18 grundbevægelser: Gå, kravle, trille, springe, klatre, løbe, krybe, balancere, snurre, skubbe, gribe, gynge, trække, svinge, hinke, hoppe, vippe og kaste. Der er et dedikeret græsareal, med mulighed for boldspil og lege for store grupper. Der er borde til at lege ved, legetøj i børnehøjde, insekthotel, kasser til at følge formuldningsprocesser i, kasser med legetøj og madrasser til leg i små zoner, science område, trafikcykelbane, mulighed for at dyrke krydderurter og områder med duftplanter og andet, der stimulerer sanseapparatet.

    Inden for er vi fordelt på seks stuer, hvor der er plads til at lege, tumle, sidde og kigge i en bog, tegne, male, lave puslespil m.m. Vi bruger også vores fælles alrum, hvor børnene kan tegne, lave togbaner, klæde sig ud, lege cafe og meget mere. 

      Ansøg om plads eller tilskud

      Ansøg om plads

      Find arrangementer og oplevelser for børn og familier

      Find foreninger og foreningsaktiviteter

      Ønsker du at finde et fælleskab eller foreningsaktivitet? I Brøndby har vi et bredt udvalg af foreninger, som alle tilbyder forskellige fælles aktiviteter, som du, dit barn eller familie kan blive en del af.

      For børn, unge og familier

      Her har vi samlet indhold om muligheder for at komme ud og være aktiv og opleve noget for børn, unge og familier

      Vil du være en del af Brøndby Kommune?

      Vi slår løbende spændende stillinger op

      Børnehuset Glentebo

      Svalerne: 29 11 02 71
      Musvitterne: 29 11 23 13
      Stærene: 23 72 53 68
      Solsortene: 29 11 45 75
      Fasanerne: 29 11 31 76
      Ørnene: 29 11 25 32

      Leder: Anette Hegelund Dalsgaard

      Glentemosen 15
      2605 Brøndby

      Telefon: 43 28 36 84

      E-mail: glentebo@brondby.dk

      Sidst opdateret: 20. december 2024