Kvalitet i dagtilbud
På denne side kan du læse om de pædagogiske tilsyn i vores dagtilbud
Pædagogisk tilsyn
For at sikre børn kvalitet og en god udvikling i kommunens dagtilbud fører pædagogiske konsulenter tilsyn i alle 0-6 års dagtilbud.
Tilsyn med dagtilbud er lovbestemt jf. Dagtilbudslovens §5, og tilsynets formål er at sikre:
- At dagtilbuddet lever op til dagtilbudslovens bestemmelser
- At dagtilbuddet styrker børnenes trivsel, dannelse, læring og udvikling
- At de politiske mål for dagtilbuddene bliver indfriet og overholdt
- At medvirke til den pædagogiske udvikling i dagtilbuddet
Tilsynsforpligtelsen gælder alle Brøndby Kommunes dagtilbud, både private og kommunale. Kommunalbestyrelsen har i Brøndby Kommune delegeret kompetencen til at udføre tilsyn til Børne-, Kultur- og Idrætsforvaltningen, som derfor både har en tilsyns- og konsulentfunktion i forhold til de enkelte dagtilbud.
Det pædagogiske tilsyn foretages hvert andet år i hvert dagtilbud af. Det pædagogiske tilsyn i kommunale og private daginstitutioner og dagplejelegestue udføres af pædagogiske konsulenter, mens dagplejelederen samt dagplejepædagogerne fører tilsyn i de enkelte dagplejehjem.
Som første led i tilsynet udføres et uanmeldt tilsyn, hvor den tilsynsførende observerer den pædagogiske praksis i hele huset. Hertil benyttes redskabet KIDS og der udvælges evt. specifikke temaer for tilsynet.
Tilsynsførende samler og vurderer derudover data om dagtilbuddets pædagogandel, sygefravær, personaleomsætning samt pædagogiske læreplan.
Herefter fremsender tilsynsførende KIDS-rapporten samt tilsynsrapporten med de opmærksomhedspunkter, som det uanmeldte tilsyn samt den øvrige dataindsamling giver anledning til at drøfte i det enkelte dagtilbud. Tilsynsførende inviterer til et anmeldt tilsynsmøde med dagtilbuddets ledelse samt MED-udvalg. Mødet lægges cirka fem uger efter det uanmeldte tilsyn.
På mødet aftales de elementer, som tilsynet giver anledning til at arbejde videre med. Indenfor 4-5 uger efter det anmeldte tilsyn skal dagtilbuddet have udarbejdet en handleplan for arbejdet med det pædagogiske læringsmiljø og sende denne til tilsynsførende.
Lederen drøfter denne tilsynsrapport og handleplanen i forældrebestyrelsen, og forvaltningen offentliggør rapport og handleplan på dagtilbuddets hjemmeside.
Læs mere
Alle kommunale dagtilbud skal udarbejde en pædagogisk læreplan. Læreplanen skal tage afsæt i det fælles pædagogiske grundlag, som indeholder ni centrale elementer: læring, leg, barnesyn, børnefællesskaber, læringsmiljø, forældresamarbejde, børneperspektiv, sammenhænge og børn i udsatte positioner. Herudover indeholder den pædagogiske læreplan seks læreplanstemaer og 12 pædagogiske mål, som tilsammen udgør en fælles forståelse og tilgang i forhold til børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Alle vores kommunale dagtilbud har en pædagogisk læreplan, som læses igennem og godkendes af forvaltningen. Det er et krav, at den pædagogiske læreplan offentliggøres på dagtilbuddets hjemmeside, og at den evalueres mindst hvert andet år med henblik på at udvikle det pædagogiske arbejde.
I Brøndby Kommune lægger vi vægt på et tæt og konstruktivt samarbejde mellem dagtilbud og forældre.
Det gælder i samarbejdet om det enkelte barn, hvor man som forælder har sit eget barns perspektiv og behov for øje, og man forventes ligeledes at indgå konstruktivt i samarbejdet om børnefællesskabet som helhed i sit barns dagtilbud.
Hvis man oplever noget, som gør en i tvivl eller utilfreds, så forventer vi, at man kontakter medarbejderne og dernæst evt. lederen i sit barns dagtilbud for en konstruktiv drøftelse. Har man behov for yderligere hjælp til samarbejdet, er man velkommen til at kontakte forvaltningen, som vil bistå en i samarbejdet med medarbejderne og lederen i ens barns dagtilbud.
Vores intention og fokus er det samme: barnets og børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbuddet. Vi ved, at de bedste løsninger skabes af dem, som er tættest på barnet, og derfor inddrager vi altid medarbejderne og lederen i samarbejdet.
Man er også velkommen til at løfte et perspektiv eller ønske i sit barns dagtilbuds forældrebestyrelse – her er fokus på den samlede børnegruppes behov. Forældrebestyrelsen kan beslutte principper, men sagsbehandling og konkret udmøntning er dagtilbudslederens ansvar og ledelsesret.
Du kan læse mere om styrelsesvedtægterne her
Den daglige og løbende dialog mellem hjem og dagtilbud om barnets trivsel, læring og relationer er afgørende. Forældrene får herigennem viden om deres barn dag i dagtilbuddet og dermed mulighed for at tale med barnet om dagens oplevelser. Samtidig kan forældrene forholde sig nysgerrigt til de aktuelle læringsforløb samt bidrage til trygge og positive læringsfællesskaber og det enkelte barn og børnefællesskabets trivsel. Som en del af samarbejdet vil det enkelte dagtilbud tilbyde forældresamtaler på forskellige tidspunkter alt efter behov. Forældre er også altid velkommen til at kontakte personale eller leder i deres barns dagtilbud, hvis de ønsker et møde om deres barns trivsel.
Ud over den daglige dialog i dagtilbuddet foregår der ligeledes en del kommunikation mellem forældre og dagtilbud via den digitale platform AULA. Her kan forældre få overblik over for eksempel madplaner, pædagogiske aktiviteter, nyt fra stuerne og arrangementer. Med AULA overholder Brøndby Kommune gældende lovgivning om anvendelse og opbevaring af persondata.
Brøndby Kommune skal ifølge dagtilbudsloven tilbyde et sundt frokostmåltid til alle børn i de kommunale dagtilbud. Vi tilbyder en madordning med både morgenmad, frokost og mellemmåltider. Madordningen følger Fødevarestyrelsens anbefalinger for sund kost. I daginstitutionerne skal forældrene hvert andet år vælge, om de ønsker madordning, mens madordning i dagplejen er en del af tilbuddet.
Brøndby Kommune har vedtaget retningslinjer for mad og måltider i daginstitutionerne, der indebærer, at den mad, der serveres, er sund, varieret og ernæringsrigtig.
Du kan læse retningslinjerne her: Retningslinjer for mad og måltider i dagtilbud 2024-2030
Du kan også læse den pædagogiske rammebeskrivelse, der er målrettet forældre og personale i dagtilbuddene: Pædagogisk rammebeskrivelse for mad og måltider 2024-2030
Børn skal have den bedste start på skolelivet. I den sammenhæng er det vigtigt, at barnet er i god udvikling både sprogligt, socialt og fagligt samt har evnen til for eksempel at udsætte egne behov og en høj grad af selvhjulpenhed. For nogle børn, kan et ekstra år i børnehaven være præcis den forskel, der skal til, for at de bliver klar til skolen.
Forældre kan anmode om udsat skolestart
Som forælder har du mulighed for at anmode om, at udsætte dit barns skolestart. Ligeledes kan det pædagogiske personale og dagtilbudslederen i dit barns dagtilbud også tage kontakt til dig, hvis de vurderer, at det ift. dit barns trivsel, læring og udvikling, kan være hensigtsmæssigt at udsætte dit barns skolegang.
Er du i tvivl om, hvorvidt dit barn vil have gavn af udsat skolestart?
Så skal du tage kontakt til det pædagogiske personale på dit barns stue samt lederen af dit barns dagtilbud.
For at vurdere, om dit barn er klar til at begynde i skole, skal dagtilbuddet jf. dagtilbudsloven udarbejde en konkret og individuel vurdering af dit barns trivsel og udvikling, som danner grundlag for beslutningen om, hvorvidt dit barns skolestart skal udsættes. Vurderingen skal indeholde perspektiver fra lederen af dagtilbuddet, forældre samt skolen.
I Brøndby Kommune er det dagtilbudschefen i Børne-, Kultur- og Idrætsforvaltningen, som træffer endelig beslutning om, hvorvidt skolestarten kan udsættes.
Hvis du har nogle spørgsmål om dit barns kommende skolestart, skal du henvende dig til lederen i dit barns dagtilbud eller til den skole, hvor dit barn skal starte.
Du kan læse mere om udsat skolestart på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside
Det gode samarbejde mellem forældre og dagtilbud
I Brøndby Kommune lægger vi vægt på et tæt og konstruktivt samarbejde mellem dagtilbud og forældre.
Hvis I som forældre oplever noget, som gør jer i tvivl eller utrygge, så forventer vi, at I kontakter medarbejderne og dernæst evt. lederen i jeres barns dagtilbud for en konstruktiv drøftelse. Har I behov for yderligere hjælp til samarbejdet, kan I kontakte forvaltningen.
Børne- Kultur- og Idrætsforvaltningen
Åbningstider
Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 13.00
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00
Telefontider
Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 14.30
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00