Gå til hovedindhold

Børnehuset Myretuen

Ingen kan alt, men alle kan noget

Indhold

    Velkommen hos Børnehuset Myretuen

    Menneskesyn

    Det er et bærende princip i Børnehuset Myretuen, at alle børn inkluderes og er aktiv i det betydningsfulde fællesskab, der giver mening for dem.

    Vores fællesskab skal være et sted hvor børn og voksne kan føle sig værdsat, anerkendt og betydningsfuld i den man er.

    Kommunikation

    Vores samvær med hinanden, med børnene og deres forældre skal være præget af ”Udvekslingstonen” fordi kommunikationen og måden den foregår på er væsentlig i forhold til alle børns læring, trivsel og forståelse af sig selv.

    Udvekslingstonen er præget af samtale, hvor begge parter for mulighed for at komme til orde, og tonen bliver på den måde mere ligeværdig når man er oprigtig interesseret i hvad den anden siger.

    Læring

    Det er vores faglige intention at understøtte børnenes lyst til at lære og være kreative. Og det er vores opgave at organisere og planlægge hverdagen, så vi skaber et godt og udviklende læringsmiljø for børnene, samt et arbejdsmiljø hvor engagerede voksne har lyst til at være nærværende og omsorgsfulde i arbejdet med børn og forældre.

    Vi bestræber os på, at have en nogenlunde ligelig fordeling mellem voksenstyrede og børneinitierede aktiviteter. Vi tilbyder et bredt udbud af pædagogisk planlagte aktiviteter der skifter efter børnegruppens behov.

    Vi har et alsidigt udbud af forskelligt legetøj og beskæftigelsesmaterialer der tilgodeser både drenge og piger, rollelege, konstruktionslege og kreativitet. Vi har legetøj der opfordrer til fælleslege og fordybelse.

    Vi har rytmik, motorik, yoga, idrætsleg, sprogstimulering, bål på legepladsen, ture til naturskolen og forskellige kreative aktiviteter som perler, tegne, klippe, klistre

    I børnehuset Myretuen møder vi børnene der hvor de er i deres udvikling og vi tilpasser miljøet efter det enkelte barns formåen og kompetencer og sikrer at barnet får succesoplevelser. Vi støtter børnene i at turde gå videre til næste udviklingstrin.

    Vi arbejder med begrebet ”Zonen for nærmeste udvikling”. Zonen er det område hvor barnet sammen med en voksen kan klare opgaver, som det endnu ikke kan på egen hånd. Det barnet kan i dag med voksenstøtte, kan det i morgen selvstændigt. Dvs. barnet udfordres, men ikke mere end at barnet alligevel kan følge med.

    Det er vores mål at børnene:

    • udvikler selvstændighed og de tør/kan give udtryk for deres følelser.
    • lærer at være en del af et fællesskab.
    • udvikler en rig sprogforståelse og et sprog med masser af ord og begreber.
    • oplever glæde og interesse ved at være fysisk aktive og at børnene får kendskab til egen krop og hvordan den fungerer.
    • får mange forskellige erfaringer med natur og naturfænomener, som skal give børnene lyst til at eksperimentere.
    • får kendskab til vores egne og andre kulturelle udtryksformer og traditioner.

    Læringsmiljøet i Myretuen er hele dagen – under frokosten, i garderoben, i den planlagte aktivitet og i legen.

    Vi oplever at de fleste forældre besøger institutionen i forbindelse med valg af institutionsplads. Her tilbyder vi en rundvisning i hele huset, hvor vi fortæller om dagligdagen. Vi vil gerne vise nye forældre, trods husets størrelse, at vi kan skabe trygge rammer for både vuggestuebørn og børnehave børn.

    Vores hus består af 2 huse. Vuggestuen er at finde i det ene hus og børnehaven er at finde i det andet hus.

    Denne organisering er med til at skabe tryghed for de yngste i huset og deres forældre. Endvidere giver denne organisering børnehavebørnene større mulighed for at danne relationer på tværs af stuerne. Der er altid nogle at lege med og der er altid nogle der bliver glade, når man møder ind om morgenen.

    Tryghed en vigtig faktor i Myretuen. Derfor mødes familien første dag af en fast medarbejder, som bliver familiens kontaktperson. Den første dag tales der om hvilke sove- og spisevaner børnene har, hvordan vi bedst kan trøste barnet og hvordan opstarten skal forløbe.

    Vi mener det er vigtigt at mindst 1 medarbejder (kontaktperson) kender barnet og familien rigtig godt og som forældrene altid kan forvente ved hvordan deres barn trives og udvikles. Kontaktpersonen har et særligt ansvar for, at forældrene får information om hvordan vi tænker samarbejdet skal fungere.

    Kontakt os 

    Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har nogle spørgsmål eller gerne vil besøge os.

    Børnehuset Myretuen
    Adresse: Tranehaven 25-27
    Leder: Hasna Zayoum 
    Mail: hazay@brondby.dk
    Telefonnummer: 43 28 61 30

    Personale og struktur 

    Børnehuset Myretuen er normeret til 42 vuggestuebørn og 79 børnehavebørn fordelt i 2 afdelinger.
    Vi har 3 vuggestuegrupper i alderen 0 år – 2,8 år, samt 4 børnehavegrupper i alderen 2,8 år til SFO start.
    Vi er ca. 30 medarbejdere i børnehuset Myretuen

     


    Måltider

    Vi har en fantastisk ernæringsassistent, som laver sund og varieret kost, overvejende baseret på økologiske råvare, til alle børn.
    Vi serverer morgenmad fra kl. 6.30 til 7.00 Frokost kl. 11 i vuggestuen og kl. 11.30 i børnehaven.

    Formiddag og eftermiddag serverer vi frugt og en bid brød.

    Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

    Læs mere om hvordan vi arbejder i den pædagogiske læreplan (PDF)

    Du kan også læse evalueringen af vores arbejde med den pædagogiske læreplan 2023 (PDF)

    I læreplanen kan du b la. læse om vores pædagogiske grundlag, vores børnesyn, hvordan vi samarbejder med forældre og det pædagogiske læringsmiljø

    For at sikre børn kvalitet og en god udvikling i kommunens dagtilbud fører pædagogiske konsulenter tilsyn i alle dagtilbud. Tilsynets funktion er at sikre, at dagtilbuddet overholder lovgivningen samt de kommunale retningslinjer og beslutninger.

    Alle dagtilbud får mindst et uanmeldt tilsynsbesøg fra den pædagogiske konsulent hvert andet år og eventuelt flere efter behov. Tilsynet er efterfulgt af en skriftlig tilsynsrapport og eventuelle påbud, anbefalinger samt ledelsesopfølgning og konsulentunderstøttelse til videreudvikling af det enkelte dagtilbud.

    Se den seneste tilsynsrapport for Børnehuset Myretuen

    Se den seneste handleplan for læringsmiljøet for Børnehuset Myretuen

    Store legepladser, sanserum og fordybelse

    Vi har 2 store dejlige legepladser. Legepladserne er opdelt, således vuggestuen og børnehaven har egen legeplads. På begge legepladser har vi sandkasse, gynger, bakker, cykler og rutsjebaner. Vi laver idrætslege, planter blomster og laver mad på bål.

    Inden for er vi fordelt på 7 stuer, hvor der er plads til at lege, sidde og læse i en bog eller tegne oppe ved bordet.

    I vuggestuen har vi et sanserum, hvor de yngste laver motorikbaner og i børnehaven bruges den gamle liggehal til yoga m.m.

    Det store fællesrum bruges af os alle fx til kreative aktiviteter eller lege i mindre grupper.

    Både vuggestuen og børnehaven har indrettet sprogværksteder, som bruges til at spille spil, læse bøger og fordybelse.

      Ansøg om plads eller tilskud

      Ansøg om plads

      Find arrangementer og oplevelser for børn og familier

      For børn, unge og familier

      Her har vi samlet indhold om muligheder for at komme ud og være aktiv og opleve noget for børn, unge og familier

      Vil du være en del af Brøndby Kommune?

      Vi slår løbende spændende stillinger op

      Børnehuset Myretuen

      Leder: Hasna Zayoum

      EAN nr. 5798009002679/5798009002136

      Tranehaven 25 - 27
      2605 Brøndby

      Telefon: 43 28 61 30

      E-mail: myretuen@brondby.dk

      Sidst opdateret: 26. december 2024