Erhvervspolitik
Erhvervspolitikken skal sætte vilkåret for, hvordan Brøndby udvikler de fysiske rammer, erhvervsservicen og samarbejdet med virksomhederne i kommunen.
Brøndby kommune har nogle store erhvervsområder med attraktiv beliggenhed, som naturligt skaber en god interesse for at drive virksomhed i kommunen. Kommunalbestyrelsen vil med erhvervspolitikken styrke rammerne for, at kommunen bliver ved med at være et attraktivt sted at drive virksomhed.
Erhvervspolitikken er udviklet i dialog med virksomheder, relevante interesseorganisationer og samarbejdspartnere. Den er kommunalbestyrelsens vision for, hvilke områder der skal have fokus i de kommende år.
Erhvervspolitikken blev politisk vedtaget i marts 2023 og gælder for en 4-årig periode.
De fem fokusområder
- Mere attraktive erhvervsområder
- Kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne og beskæftigelse til Brøndbys borgere
- Øget fokus på erhvervsfremmeindsatsen
- Styrket klyngesamarbejde om sportstech
- Øget bæredygtighed og grøn omstilling
Erhvervspolitik, Brøndby Kommune
Det skal være nemt at være virksomhed i Brøndby
Vi har et godt og mangfoldigt erhvervsliv i Brøndby Kommune, og det summer af liv og udvikling i vores tre største erhvervsområder: Kirkebjerg, Ragnesminde og Priorparken samt i vores udviklingsområde Sportsbyen. Virksomhederne nyder godt af en placering tæt på hovedstaden, lufthavnen, motorvejsnettet, kollektiv transport – og de kan se frem til en kommende letbane, som vi forventer vil blive en vækstmotor for området.
Kommunalbestyrelsen har ønsket en politisk drøftelse af Brøndby Kommunes erhvervs-service for at tydeliggøre retningen i en politik. Det er en politik, der har været undervejs i to år, og som vi i kommunalbestyrelsen har lagt meget energi og engagement i. Vi står nu med kommunens første nedskrevne erhvervspolitik, som vil sætte retning for arbejdet med erhvervsområdet i Brøndby de kommende år.
Formålet med Brøndby Kommunes erhvervspolitik er på den ene side at beskrive, hvad rammerne er for god erhvervsservice i Brøndby. Og på den anden side at udpege områder, hvor Brøndby Kommune med fordel kan styrke samarbejdet med virksomhederne om at udvikle erhvervsområdet og løfte vigtige dagsordener som for eksempel den grønne omstilling og udvikling af sportstech.
Politikken står ikke alene. Vores strategi Brøndby 2030 er grundlaget for arbejdet, ligesom politikken hænger tæt sammen med blandt andet vores klimaplan. Udarbejdelse af erhvervspolitikken er sket i en inddragende proces, hvor virksomheder, fagpersoner og interessenter har givet feedback på kommunalbestyrelsens udspil.
Det er mundet ud i en fireårig politik, der indeholder en vision og fem fokusområder med tilhørende målsætninger. Det er vigtigt at bibeholde politikkens relevans gennem hele perioden, hvorfor kommunalbestyrelsen vil foretage en midtvejsevaluering af politikken.
Det er en erhvervspolitik, som vi er stolte af, og som vil blive rammesættende for Brøndby Kommunes erhvervsliv i de kommende år. Men for at politikken kommer til at leve, skal vi fortsætte og styrke dialogen med kommunens virksomheder.
På kommunalbestyrelsens vegne,
Kent Max Magelund
Virksomhederne i Brøndby Kommune er med til at sikre jobmuligheder for borgerne og styrke kommunens økonomi. Kommunen har derfor en stor interesse i at understøtte virksomhedernes vækst og udvikling.
Brøndby Kommune har gennem de senere år været igennem en stærk udvikling på erhvervsområdet og skabt en ramme, hvor de lokale virksomheder samlet set ligger helt i top, når man ser på erhvervsaktiviteten. Sideløbende med, at betydningen af adgang til menneskelige ressourcer og tilstedeværelsen af international infrastruktur er accelereret de seneste mange år, har Brøndby kunnet lukrere på sin beliggenhed med nem fremkommelighed for arbejdskraft, varer og samarbejder. Det har resulteret i, at kommunen har oplevet en markant højere vækst i den private jobskabelse end resten af landet, og at der samlet set nu er ca. 26.000 arbejdspladser i kommunen.
For at bevare den positive udvikling er det vigtigt løbende at tilpasse kommunens indsatser til virksomhedernes behov, så rammerne er optimale for erhvervslivet.
Erhvervslivet i Brøndby står stærkt. Som kommune vil vi understøtte den fortsatte udvikling i et tæt samarbejde med de lokale virksomheder til gavn for begge parter. Vores vision lyder:
Brøndby Kommune vil være en attraktiv samarbejdspartner, der arbejder for et stærkere og mere bæredygtigt erhvervsliv. Samtidigt ønsker vi at realisere strategi Brøndby 2030 i tæt samspil og dialog med virksomhederne.
Visionen er todelt. På den ene side viser den, hvad vi som kommune gerne vil forpligte os til over for virksomhederne. Og på den anden side, hvor vi har brug for erhvervslivet for at realisere kommunens mål for fremtiden.
Kommunalbestyrelsen har peget på fem områder, der særligt er fokus på i erhvervspolitikken. De fem fokusområder afspejler dels områder, som vi ser et potentiale i at styrke. Og dels områder, hvor et tæt samspil med virksomhederne er en forudsætning for at komme i mål med strategi Brøndby 2030.
De fem fokusområder er:
- Mere attraktive erhvervsområder
- Kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne og beskæftigelse til Brøndbys borgere
- Øget fokus på erhvervsfremmeindsatsen
- Styrket klyngesamarbejde om sportstech
- Øget bæredygtighed og grøn omstilling
Med erhvervspolitikken har vi grundlaget for en aktiv erhvervsindsats i Brøndby
Brøndbys beliggenhed i hovedstadsområdet med en god infrastruktur og adgang til offentlig transport er noget af det, der er med til at gøre vores erhvervsområder attraktive. Det nyder vores mange eksisterende virksomheder godt af, og det er med til at tiltrække nye.
Det er vores ambition, at Brøndbys erhvervsområder er moderne og har gode rammer, som kan leve op til de krav, der stilles til erhvervsområder i fremtiden. Derfor ønsker vi til stadighed at udvikle og tilpasse vores erhvervsområder, så vi fortsat formår både at fastholde eksisterende virksomheder og tiltrække nye.
At skabe de bedst mulige rammer handler om at styrke et områdes potentiale til at være et spændende og levende erhvervsområde for eksempel ved at udvikle infrastrukturen, skærpe profilen for området og sikre, at rammerne i den fysiske planlægning er opdaterede.
Målsætninger
Vi vil tilpasse rammerne i kommunens erhvervsområder i dialog med virksomhederne, så områderne er levende og relevante for virksomhederne og nærområderne.
Faktaboks: To nye letbanestationer vil fra 2025 styrke tilgangen af arbejdskraft til virksomhederne.
Brøndby Kommune har et rigt og mangfoldigt erhvervsliv med en god blanding af produktionserhverv, vidensvirksomheder og iværksættere, store som små. Vi har generelt flere større virksomheder sammenlignet med de nærmeste kommuner – også i forhold til den samlede region.
De lokale virksomheder i Brøndby, og i hovedstadsområdet generelt, efterspørger i stadig højere grad faglært og højere uddannet arbejdskraft. Arbejdsstyrken i Brøndby Kommune er imidlertid karakteriseret ved at have et lavere uddannelsesniveau end landsgennemsnittet. Uddannelse og kompetenceudvikling er derfor afgørende for at kunne understøtte virksomhedernes behov for kvalificeret arbejdskraft.
Samarbejdet med virksomhederne har stor betydning for beskæftigelsesindsatsen i Brøndby. Vi har fokus på at servicere virksomhederne og levere den arbejdskraft, som virksomhederne løbende efterspørger. Sideløbende støtter vi borgerne i at komme i beskæftigelse – også de borgere, der er på kanten af jobmarkedet.
I Brøndby Kommune ønsker vi at have et tæt samarbejde med de lokale virksomheder om
at få ledige i arbejde og samtidig understøtte virksomhedernes behov for arbejdskraft.
Målsætninger
- Vi vil sikre arbejdskraft til virksomhederne i Brøndby gennem rekruttering, opkvalificering og uddannelse.
- Vi vil samarbejde med virksomheder om øget beskæftigelse til byens borgere.
Faktaboks: I perioden 2015-2021 steg antallet af privatansatte lønmodtagere i Brøndby Kommunes virksomheder med 16%. Andelen af beskæftigede i arbejdsstyrken i Brøndby Kommune er steget fra 68% i 2015 til 72,5% i 2021.
Kommunerne spiller en vigtig rolle i det offentlige erhvervsfremmesystem, som omfatter indsatser, der aktivt understøtter virksomhedernes og iværksætternes evne til at udvikle og omstille sig. Tilbuddene til virksomhederne indeholder eksempelvis adgang til finansiering og forskningsbaseret viden samt uvildig vejledning om opstart, omstilling til nye forretningsmodeller eller adgang til nye markeder.
Vi skal i Brøndby styrke vores rolle som den lokale indgang til erhvervsfremmesystemet for virksomhederne. Igennem et tættere samarbejde med aktørerne i erhvervsfremmesystemet, og især Erhvervshus Hovedstaden, ønsker Brøndby Kommune, at flere af de lokale virksomheder får kendskab til og gør brug af de tilbud, der er tilgængelige for dem.
Målsætninger
- Vi vil styrke samarbejdet med aktørerne i erhvervsfremmesystemet og sammen udvikle tilbud
målrettet de lokale virksomheder. - Vi vil sikre, at flere lokale virksomheder kender til og bruger erhvervsfremmesystemets tilbud.
Faktaboks: Mere end 70 Brøndby-virksomheder har fået vejledning eller støttemidler via Erhvervshus Hovedstaden i 2022. I 2020 havde 26% af virksomhederne i Brøndby Kommune eksportaktivitet, mens det på landsplan var 23%.
I Brøndby har vi et uudnyttet potentiale inden for klyngesamarbejde om sportstech. Den tætte fysiske placering mellem organisationer og erhverv, sportsudøvere og topfaciliteter i Sportsbyen giver en god mulighed for at styrke og udvikle dette forretningsområde samt tiltrække iværksættere og nye virksomheder.
Vi ønsker at etablere styrkede samarbejder med vidensinstitutioner i ind- og udland. Med Sportsbyen har vi et godt afsæt for at tiltrække investorer og virksomheder til kommunen i samarbejde med vidensinstitutionerne og organisationer som eksempelvis Invest in Denmark. Ved at etablere forbindelser mellem specifik viden og de rette mennesker kan der skabes mærkbare resultater for både virksomheder, medarbejdere og borgere mv.
Brøndby Kommune har derfor fokus på, at Sportsbyen skal udvikles som Danmarks førende sportsklynge drevet af et unikt samarbejde og netværk, der skaber innovation og synergi.
Målsætninger
- Vi vil udbygge og understøtte klyngesamarbejdet om sportstech.
- Vi vil arbejde strategisk med tiltrækning af investorer og virksomheder
inden for sportstech.
Faktaboks: Kultur og fritid er den branche, hvor Brøndby Kommune har den største specialisering. Branchen fylder godt tre gange så meget som i resten af landet. Det forventes, at sportstech-branchen generelt vil vokse med 13,5% årligt frem mod 2027.
Brøndby har ambitioner om at være en mere klimavenlig kommune. Vi vil tage medansvar for at løse klimaudfordringerne og vise vejen ved at gå foran. Derfor har vi en ambitiøs klimaplan for Brøndby Kommune.
Virksomhederne har et stort potentiale for at bidrage til den grønne omstilling. Det kan for eksempel ske gennem udvikling af grønne og cirkulære forretningsmodeller, reduktion af virksomhedens CO2-udledning eller valg af indkøb og services mv. Virksomhederne kan også medvirke til en øget biodiversitet på egne arealer, hvilket kan påvirke arbejdsglæden positivt og synliggøre virksomhedens grønne værdier.
Brøndby Kommune ønsker at styrke samarbejdet ved at være en medspiller for virksomhederne i bestræbelserne på at blive mere grønne og bæredygtige og dermed blive en mere klimavenlig kommune.
Målsætninger
- Vi vil understøtte virksomheder, der ønsker at flytte sig i en mere bæredygtig retning.
Faktaboks: Brøndby Kommune har et mål om 75% CO2-reduktion i 2030 samt et mål om at være CO2-neutral og klimatilpasset senest i 2050.
Brøndby Kommune har tre store erhvervsområder – Ragnesminde, Kirkebjerg og Priorparken/Vibeholm – som kort er beskrevet her. Derudover har vi Sportsbyen, som er udpeget som regionalt udviklingsområde samt en række mindre områder med detailhandel mv.
Ragnesminde
Ragnesminde er det største erhvervsområde i Brøndby Kommune. Området ligger tæt på
motorvejsnettet, og der er gode vejforbindelser mod Københavnsområdet, lufthavnen og den østlige og sydlige del af Danmark. Ragnesminde erhvervsområde er meget attraktivt for transport-, distributions- og lagervirksomheder. I den sydlige del af Ragnesminde findes også en række mindre håndværksvirksomheder.
Kirkebjerg
Kirkebjerg ligger tæt på S-togsnettet og den kommende letbane. Området nord for Park Allé er under omdannelse til et nyt boligområde i 3-5 etager. Der er dog enkelte virksomheder, der umiddelbart bliver. Området syd for Park Allé bruges i dag til lager-, logistik/transport-, produktions- og håndværksvirksomheder med tilhørende administration. Der er ikke planer om at omdanne den sydlige del.
Priorparken/Vibeholm
Priorparken/Vibeholm bruges i dag til lager-, logistik/ transport-, produktions- og håndværksvirksomheder med tilhørende administration. Området står over for en omdannelse fra traditionelt erhvervsområde til et område med mere service- og kontorerhverv, moderne produktionserhverv samt sports- og publikumsorienterede erhverv. Den bygning, som tidligere rummede NKT’s højspændingslaboratorium, er således blevet til et event- og produktionshus. Omdannelsen af området afventer en eventuel etablering af en ny S-togsstation ved Priorparken. Stationen er udpeget i Fingerplanen.
Sportsbyen
Sportsbyen er området omkring Brøndby Stadion, som i Fingerplan 2019 blev udpeget til at være regionalt udviklingsområde for idrætsrelateret erhverv. Sportsbyen rummer i dag store organisationer som Danmarks Idrætsforbund, Team Danmark og ikke mindst Brøndby IF, men der er med udviklingsplanen
givet mulighed for op til 20.000 nye etagemeter idrætsrelateret erhverv. Sportsbyen skal herudover være Brøndby Kommunes grønne hjerte som samlingspunkt og mødested for borgerne i alle tre bydele.